2019 Lapkričio 15 d.
Penktadienis
Budintis reporteris
(8 446) 51 470
8 687 80 318

Aktualijos

Dešimtmetį veikusios muitinės Tauragėje gali nelikti?

  • Įkelta: 2019-11-06
Margaritos Rimkutės nuotrauka

Sakoma, kad Tauragė – automobilininkų miestas. Iš Tauragės automobiliai į trečiąsias šalis iškeliauja kasdien. O kur dar daug kitokių krovinių. Taigi Klaipėdos teritorinės muitinės Pagėgių geležinkelio posto Tauragės padalinys, įsikūręs UAB „Vitlaima“ teritorijoje, Tauragei labai svarbus. Tačiau dabar jo gali nebelikti – mat norint, kad jis atitiktų Europos Sąjungos reikalavimus, į jį reikia labai daug investuoti. „Vitlaima“, atrodo, to daryti nesiims, nes jau ir taip daug yra investavusi. O jei muitinės postas neatitiks keliamų reikalavimų, jis bus panaikintas. Verslininkams tai gresia nemenkais vargais.

Tauragei muitinės postas reikalingas

Tauragėje muitinės tarpininkų paslaugas teikia UAB „Arlita“, UAB Šviesūnė“, UAB „Vispra“, UAB „LATURAS IR KO“, IĮ „Korslita“, IĮ „Atkorsa“ ir kt. įmonės. UAB „Šviesūnė“ vadovaujantis Arūnas Sabaliauskas, sužinojęs apie artėjančias permainas, ėmėsi iniciatyvos, kad būtų suskubta tartis.

– Nauji reikalavimai turėjo įsigalioti jau nuo lapkričio. Todėl paraginau Tauragės apskrities verslininkų asociaciją (TAVA) sukviesti susitikimą su Klaipėdos teritorinės muitinės ir Muitinės departamento atstovais. Ten visi ir išgirdome naujienas: jei muitinės postas neatitiks keliamų naujų reikalavimų, jo tiesiog nebeliks, – pasakojo A. Sabaliauskas.

Pasak jo, verslui muitinės postas labai reikalingas. Jei jo neliktų, Tauragei tai būtų didelis minusas. Juk muitinės postu naudojasi ne vien tauragiškiai – ir Jurbarkas, Šilalė, Pagėgiai, visa apskritis važiuoja. Tai visos apskrities taškas. Jei jo čia neliks, žmonėms teks važiuoti kitur, o tokiu atveju ir pajamos iš rajono išplauks, ir darbai nukeliaus į kitus rajonus.  O ir tauragiškiams nepatogu bus važiuoti į kitą muitinės postą. Net ir nedarbas gali kažkiek padidėti.

„Esam pakibę tarp dangaus ir žemės...“

Verslininkė Jolita Antanavičienė, vadovaujanti UAB „Arlita“, „Tauragės žinioms“ pasakojo, kad Tauragėje, UAB „Vitlaima“ teritorijoje, muitinės postas yra jau labai daug metų. Žinia, kad uždaro tą kelio postą, pasak jos, trenkė žaibas kaip ir giedro dangaus.

– Viskas ten sėkmingai vykdavo. Kad vežant krovinius į trečiąsias šalis, galima būtų taikyti nulinį PVM tarifą, pagal įstatymus reikalinga eksporto deklaracija, kurią formina muitinės tarpininkai. Internetu pateikiama elektroninė versija muitinei, gali būti suforminta bet kur, bet prekės tuo metu privalo stovėti muitinės tikrinimo vietoje, šiuo atveju – „Vitlaimos“ teritorijoje. Mat jei deklaracija patektų į „raudoną kanalą“ (į jį patenka tik 8 proc. deklaracijų) deklaruojamos prekės turėtų būti patikrintos. 

Kadangi dabar planuojama uždaryti šią muitinės tikrinimo vietą, verslininkai, norėdami taikyti nulinį PVM tarifą, privalės važiuoti arba į Klaipėdą, arba į Marijampolę. Deklaracijas pasiųsti bus galima, bet prekės turi stovėti tikrinimo vietoje. Ar reikės tikrinti, ar ne, nusprendžia muitinės tikrinimo sistema. 

– Mums buvo pasakyta, kad nelikus posto Tauragėje galėsime pereiti prie supaprastintų muitinės procedūrų. Esą tai bus labai lengva ir paprasta – kiekvienam verslininkui įsisteigti savo tikrinimo vietą, – sakė J. Antanavičienė, dalyvavusi TAVA sukviestame susitikime su muitinės atstovais. – Jie mums į akis žiūrėdami sakė – kurkitės kiekvienas sau tikrinimo vietas, išvežant automobilius iš viso nieko nereikia, užtenka, kad būtų išasfaltuota ir apšviesta teritorija. Susidarė toks įspūdis, kad aš, kaip muitinės tarpininkas, kaip dirbau, taip ir dirbsiu savo darbą, mano ūkio subjektai vos ne savo garažuose susisteigs muitinės tikrinimo vietas, ir aš siųsiu deklaracijas, o muitinė kada norės atvažiuos ir patikrins. Taip, muitinės tikrinimo vietą išrinkti nėra labai sudėtinga, galėtų vos ne kiekvienas verslininkas ją įsisteigti, bet kad aš galėčiau pasiųsti deklaraciją, jis turi turėti sertifikatą. O kokias sąlygas reikia atitikti, kad jį gautum, kažkaip buvo nutylėta. Reikia įrengti patalpą, įsigyti kompiuterinę programą. Reikalavimai – tiesiog nerealūs. Net jei visa Tauragė susidėtume ir įkurtume „uabėlį“, ir tai būtume per silpti tokiam sertifikatui gauti. Kokios investicijos reikalingos! Aikštelė gal ir nieko nekainuotų, bet visa kita... Atšalo fantazija net ir skaičiuoti. Pvz., kaip saugoti dokumentus: patalpoje turi įrengta atskira patalpa, kameros iš keturių pusių, kodinė spyna, kodas tik pas įmonės savininką... Ir tai tik vienas iš reikalavimų. Kompiuterinės programos, muitinės programos, kurios labai brangios – vėl viską pirkti. Mums gauti sertifikatą nėra jokios galimybės.

Pasak UAB „Arlita“ savininkės, reikėtų daryti viską, kad išlaikytume dabartinę padėtį – kad Tauragėje tikrinimo vieta liktų. Ji pasakojo, kad „Vitlaimos“ savininkas aikštelėje įrengė labai daug ką, daug lėšų įdėjo, o dabar dar vienai programai įdiegti reikia 42 tūkst. eurų. Esą jie to nedarys, o muitinė informavo, kad tokiu atveju postas bus iškeltas iš Tauragės.

– Esam pakibę tarp dangaus ir žemės, nežinom, kuo čia viskas baigsis. Tiesa, aš nesu labai didelis muitinės tarpininkas, tai nėra mano pagrindinis pragyvenimo šaltinis, galiu sau leisti atsakyti nebeteikti šios paslaugos, – sakė J. Antanavičienė.

Terminas – iki kovo 1-osios

Pasak A. Sabaliausko, kad pagal ES įstatymus tikrinimo aikštelė turi atitikti tam tikrus reikalavimus. Buvo skirtas pareinamasis laikotarpis, ir UAB „Vitlaima“ bandė tuos reikalavimus įgyvendinti, bet ne iki galo. Mat tokioms aikštelėms dabar keliami labai aukšti reikalavimai: ir elektroninio skaitymo sistema, kurią turi matyti muitinė, ir t.t., o tai didelė investicija ir, jo žiniomis, „Vitlaimos“ vadovybė atsisakė investuoti, nes tai labai dideli kaštai.

– Muitinė pratęsė terminą apsispręsti iki kovo 1 d. Turime arba pasidaryti visus reikalavimus atitinkančią aikštelę, arba jos Tauragėje nebeliks. Dėl individualios aikštelės kūrimo – kaštai kiekvienam dideli išeina, tai irgi nerealu. Kitas variantas – kreiptis į savivaldybę, gal skirtų teritoriją, padarytų bendrai visiems verslininkams. Turiu informacijos, kad, pavyzdžiui, Alytus buvo su muitine pasirašęs bendradarbiavimo sutartį. Dar laiko turim, gal per TAVA bandyti kalbėt su savivaldybe, – svarstė verslininkas. – Yra tų teritorijų, atitinkančių muitinės reikalavimus, jei savivaldybė palaimintų, tikrai būtų galima įrengti. Gal į kokį projektą „įlįstumėm“. O dėl terminų – jei savivaldybė įsikištų, galbūt tos datos būtų dar toliau nukeltos. Nėra taip, kad nubrėžta, ir viskas. Kiek žinau, Kaune tolesnė ta data. O ir muitinė geranoriškai nusiteikusi.

UAB „Vispra“, įsikūrusi „Vitlaimos“ pastate, darbuotoja Audronė „Tauragės žinioms“ irgi sakė, kad nauji reikalavimai ir muitinės tarpininkų įmonei, ir verslininkams tapo nemenku galvosūkiu. Nieko konkretaus dar nenuspręsta, tačiau, pasak jos, jei muitinės posto čia neliks, bus blogai.  

Su „Vitlaimos“ vadovu susisiekti nepavyko – ji buvo išvykęs.

Galimi du variantai

„Tauragės žinių“ pakalbintas susitikime dalyvavęs rajono meras Dovydas Kaminskas teigė, jog tai, kad į susitikimą buvo susirinkę bent 30 verslininkų, rodo, jog muitinė Tauragėje yra reikalinga. Tačiau, mero nuomone, dėl to derėtis ir priimti sprendimus turėtų pirmiausia muitinės tarpininkų paslaugas teikiančios įmonės, kurios iš šių paslaugų ir uždirba.

– Rajono savivaldybė investuoti į privačią aikštelę negali, o įrengti naują savo lėšomis pareikalautų didžiulių investicijų – apie 300 tūkst. eurų. Apie tai nėra net kalbos. Iš esmės yra du galimi variantai: arba verslininkai investuoja į „Vitlaimos“ teritorijoje esančią aikštelę, arba pereinama prie supaprastintų muitinės procedūrų, – teigė jis.

TAVA skelbia

Po savivaldybėje įvykusio susitikimo su Muitinės departamento,  Klaipėdos teritorinės muitinės atstovais TAVA paskelbė pranešimą, kad po diskusijų dėl uždaromo Pagėgių geležinkelio posto (Klaipėdos teritorinė muitinė) padalinio Tauragėje nuspręsta nukelti padalinio uždarymo terminą iš 2019-11-01 į 2020-03-01. Be to, pasak pranešimo, susitikime aptarti 3 šios problemos sprendimo būdai: per laikotarpį iki padalinio uždarymo įvykdyti Klaipėdos teritorinio muitinės padalinio saugos reikalavimus – investicijas į padalinį Tauragėje; derėtis su Tauragės rajono savivaldybe dėl investicijų, kuriant naują padalinį Tauragės mieste; padalinį uždaryti, apmokant muitinės klientus naudotis supaprastinta muitinės procedūra. Bet kuriuo atveju Tauragės verslo įmonėms, kurios naudojasi Tauragės muitinės padalinio paslaugomis, prašoma Muitinės departamento mokymų apie naujus ES muitinės pasikeitimus bei galimybės supaprastinti muitinės darbą ir bendradarbiavimą.

TAVA pirmininkė Giedrė Stulginskienė „Tauragės žinioms“ sakė, kad jau lapkričio 4-ąją šaukiamas TAVA tarybos susirinkimas, šis klausimas bus aptariamas dar kartą. Pasak jos, vis dėlto dauguma verslininkų domisi supaprastinta muitinės procedūra, todėl bus prašoma Muitinės departamento surengti seminarą šia tema.

Muitinė pasirengusi padėti

Klaipėdos teritorinės muitinės Muitinės kontrolės organizavimo skyriaus viršininkė Rasa Bluškė priminė problemos priešistorę: dar 2018 m. pradžioje visų Klaipėdos teritorinės muitinės veiklos zonoje veikiančių muitinio tikrinimų vietų turėtojai buvo informuoti apie būtinybę muitinio tikrinimo vietose įrengti lokalias transporto priemonių valstybinių numerių atpažinimo sistemas (LNAS). Muitinio tikrinimo vieta (MVT) „Tauragė“ apie tai buvo informuota 2018 m. sausio 12 d.  MTV „Tauragė“ turėtojas 2019 m. rugsėjo 10 d. informavo Klaipėdos teritorinę muitinę, kad įmonei ši investicija (t. y. įrengti LNAS) nėra tikslinga.

Pasak jos, spalio 7 d. susitikus su verslo atstovais sutarta MTV „Tauragė“ veiklos terminą pratęsti iki 2020 vasario 29 d., aptarti ir sprendimo būdai: vienas iš jų – įrengti LNAS šiuo metu veikiančioje muitinio tikrinimo vietoje „Tauragė“, kitas – svarstyti klausimą dėl naujos muitinės tikrinimo vietos steigimo Tauragės mieste, trečias – priimti sprendimą uždaryti MTV „Tauragė“. Uždarius muitinio tikrinimo vietą verslo atstovai atlikti tam tikrus muitinės formalumus galėtų naudodamiesi supaprastintomis muitinės procedūromis, kiekviena įmonė, pagal vykdomas muitinės procedūras, turėtų įsisteigti muitinės priimtinas prekių pateikimo vietas, įgyti įgaliotojo gavėjo statusą ir pan. „Klaipėdos teritorinė muitinė yra pasirengusi pateikti informaciją Tauragės apskrities verslo įmonėms šiais klausimais: Sąjungos/bendrojo tranzito supaprastinimai (įgaliotojo siuntėjo/gavėjo statuso suteikimas); Supaprastinimai, taikomi išleidžiamoms į laisvą apyvartą prekėms; Eksporto muitinės procedūra; Leidimų pateikti prekes muitinei priimtinoje vietoje suteikimas. Šiuo metu Tauragės regiono verslo atstovai aktyviai domisi galimybėmis naudotis muitinės formalumų supaprastinimais. Tikimės, kad bendromis pastangomis sklandžiai pavyks pasirengti naujiems pokyčiams “, –  rašo R. Bluškė.

Rodos, dar tik baiginėjami sušluoti nukritę rudeniniai lapai, tačiau miestas jau ruošiamas Kalėdoms. Šiandien Pilies aikštėje sumontuotas eglės karkasas, Bažnyčių gatvėje kabinamos elektrinės dekoracijos.

Nuo šių metų lapkričio 1 d. įsigalioja nauji šviesoforų signalų deriniai, lanksčiau reguliuojantys dešinįjį posūkį. Dėl pakeitimų Tauragės mieste eismas nesikeičia, tačiau vykstantiems į kitus miestus būtina žinoti kelis dalykus.

Nuo kitos savaitės jau turėtų pradėti veikti interneto puslapis, skelbiantis apie laisvas  darbo vietas Tauragės savivaldybei pavaldžiose įmonėse, viešosiose ir biudžetinėse įstaigose.

Nuo šiandien Migracijos departamento Tauragės skyrius klientus priima naujose patalpose. Skyrius įsikūrė Stoties g. 15, kur anksčiau odontologijos klinika „Implantera“. Atidarymo šventėje dalyvavę svečiai džiaugėsi erdvesnėmis patalpos ir linkėjo gero darbo.